Rabu, 09 Desember 2015

PAHAR



PAHAR 
PADA MASYARAKAT DAYAK

Pahar hanya dimiliki kalangan tetentu (tetua adat/temenggung adat) yang merupakan upeti dari para pendatang Cina dan Nusantara. Dan pahar merupakan barang MEWAH.
 






Pahar ialah talam berkaki yang diperbuat daripada tembaga, perak atau gangsa. Dulunya pahar digunakan sebagai tempat  materi adat/ makanan atau peralatan dalam acara adat  istiadat.
Dalam kalangan Dayak  zaman dulu, makanan untuk santapan harian dihidangkan di atas pahar- menandakan tamu itu dari kalangan bangsawan 
( orang berada ).
Segala lauk-pauk dan macam macam jenis makanan babi  dimasukkan ke dalam piring  atau mangkuk, kemudian diletakkan di atas pahar.
Kini, pahar lebih banyak digunakan dalam adat  istiadat NYAGAHATN (Berdoa pada Jubata ).

 Talam
Bagi kalangan biasa, talam sering digunakan untuk menganti pahar yang langka dan sangat mahal.
( Desember 2015 harganya udah 1.000.000,- s/d 5.000.000, ).
Dalam perkawinan:
Niat  yang tersirat diungkapkan keluarga lelaki diiringi dengan hantaran yang terdiri daripada cincin pertunangan, kapur sirih, pakaian dan kue- lemang dan tumpi ( cucur). Ia kemudiannya diletakkan di atas pahar. Ini menempatkan pihak lelaki memahami adat yang diungkapkan melalui peraga adat.

Pahar antara khazanah warisan yang mengungkap­kan kegemilangan waktu lampau. Karya seni ini tinggi nilai  dan kedudukannya.
Sewajarnya kita generasi muda  turut menghargainya kerana kegemilangan seni warisan ini mencerminkan budaya bangsa Dayak era itu.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar